Комплексні програми фінансування як ефективний інструмент для глобальної термомодернізації України

Голова Держенергоефективності Валерій Безус про виклики, що стоять перед Україною на шляху до енергоефективності та головні, на його думку, чинники, необхідні для глобальної термомодернізації житлового фонду. Це — друга частина нашої розмови. Першу читайте за посиланням.

01.09.2021
img
Валерій Безус
Голова Держенергоефективності
img

про важливість енергомодернізації


Для успішного впровадження енергоощадних рішень на рівні органів місцевого самоврядування потрібно, щоб усі чітко розуміли важливість та необхідність цієї справи.


Адже ці рішення, окрім зменшення споживання енергоресурсів багатоповерховими будинками, підвищення комфорту та якості послуг для їх мешканців, мають позитивний вплив і на економічну та соціальну ситуацію в цілому.


Від енергоефективності будинків залежить також стабільна та ефективна робота систем теплозабезпечення міста. Сюди можна додати також і питання екології, оскільки надмірне споживання енергоресурсів має негативний вплив на неї.


Також не слід забувати про таку серйозну проблему, як зношеність житлового фонду, яка на сьогодні вже перевищує 80%. Впровадження енергозберігаючих рішень неможливе без капітального ремонту будівлі. Тому для розв'язання цього питання, ми повинні розробляти програми фінансування, які будуть сприяти комплексній термомодернізації в ході такого капітального ремонту.


про ОСББ


У багатьох містах продовжуються конфлікти та маніпулювання навколо ОСББ. Є муніципалітети, які не підтримують ідею впровадження ОСББ. Це руйнує та сповільнює наш розвиток.


ОСББ справді перспективна і, по суті, єдина ефективна форма управління житлом. Нам потрібно максимально сприяти роботі вже створених і створювати нові ОСББ. На цьому, власне, зосереджені наші західні партнери, які допомогли створити Фонд енергоефективності. Є паралельний проєкт ПРООН “HOUSES”, який виділяє щорічно мільйони євро на роз’яснювальну роботу, створення регіональних центрів допомоги у створенні ОСББ.


Але ми бачимо, що багато міст саботують цей процес, замість того, щоб активно взаємодіяти з ОСББ і разом вирішувати ці проблеми. Я вважаю, що мери, муніципалітети та ОСББ мають бути союзниками.


про ринок фінансових інструментів 


Ще один пункт — ринок фінансових інструментів, які мають включати власні кошти власників квартир, оскільки вони отримують від цього пряму вигоду: економію ресурсів, комфорт, зростання вартості житла. Тож треба посилити роз’яснювальну роботу.


Крім того, на ринку не повинно бути монополії, потрібна здорова конкуренція. Слід нарощувати ефективність роботи, пропонувати клієнтам послуги, які їм цікаві. Це цілий портфель варіантів.


Приміром, для державного бюджету — це зниження витрат на субсидію. Тобто держава має отримати зиск від фінансування цих проєктів через скорочення виплат по субсидіях. Муніципалітети мають отримати вигоду від скорочення дотацій на теплові мережі, зменшення енергоспоживання. Мають бути залучені кошти банківського сектору та кошти міжнародних фінансових організацій.


На базі цих ресурсів мають бути розроблені цілі пакети. Для того ж Фонду енергоефективності мати одну програму — це занадто мало. Це як робота будь-якого фонду, будь-якої компанії. Має бути портфель і постійна діагностика проєктів, випробування ринку, зворотний зв’язок.


Я вважаю, що для ОСББ має бути ринок різних продуктів, які вони можуть порівнювати залежно від готовності свого муніципалітету до вирішення конкретної проблеми для конкретного будинку. Мати вибір різних моделей, різних програм, а не тільки програми «Енергодім» чи «Теплі кредити».


про національний план дій 


Національний план дій з енергоефективності на 2020–2023 рік досі не визначено. Має бути чітка державна політика для Фонду енергоефективності та для тих же муніципалітетів. Повинна бути створена державна дорожня карта, яка стане орієнтиром для прийняття рішень. На жаль, такої карти немає. Комплексної стратегії термомодернізації житла в Україні також поки немає. Це, як на мене, ключова проблема.


Ми маємо величезні втрати енергоресурсів. Добре, що в поточному сезоні невисока ціна на енергоресурси, та у 2021 році вона вже буде зростати. Наразі ми маємо лише близько 30 тис. ОСББ. Це далеко ще не все житло, оскільки в нас орієнтовно 200 тисяч багатоквартирних будинків.


Будь-яка компанія, державна чи приватна інституція, фонд чи агентство має мати комунікаційну стратегію створення модернізованих, енергоефективних будинків. Це має бути комплексна державна комунікаційна стратегія з потужною роз'яснювальною роботою для населення. Тоді й буде допомога ОСББ і буде втілюватися в життя глобальна термомодернізація вітчизняного житлового фонду.

Валерій Безус
Голова Держенергоефективності
img
Водневі технології як складова енергетичної незалежності України01.04.2020Використання водню у якості енергоносія — багатообіцяльний проєкт. Над ним активно працює світова наука, вбачаючи можливості вирішення багатьох проблем як в енергетиці, так і в екології. Одним із важливих напрямів роботи Міністерства енергетики України, безперечно, є питання енергоефективності та впровадження нових технологій, що сприятимуть енергетичній незалежності держави. Що сьогодні робить міністерство для впровадження водневих технологій в Україні, які перспективи відкриває для нас водень на міжнародній арені та які перепони слід подолати на цьому шляху — ось головні питання, які ми обговорили з Олексієм Рябчиним, народним депутатом України 2014-19, заступником міністра енергетики та захисту довкілля України 2019-20. imgОлексій РябчинНародний депутат України 2014-2019, заступник міністра енергетики та захисту довкілля України 2019-2020