Хочу енергоефективне підприємство

Навчальні мережі енергоефективності (LEEN) допомагають компаніям впроваджувати заходи зі скорочення енерговитрат та зменшення викидів СО2.

img

Концепція LEEN виникла у швейцарії у 80-х роках. З того часу вона реалізовувалась та доводила свою ефективність у багатьох країнах ЄС і за його межами.

Станом на 2020 рік в україні створено три пілотні мережі. Дві галузеві: мережа енергоефективних хлібопекарів та мережа енергоефективності виробників будматеріалів, і одна – регіональна – мережа енергоефективності підприємств львівщини (меп-львів). До них входять такі компанії як «Галичина», «Компанія Ензим», ARTERIUMЛьвівська торгово-промислова палатаПАТ «київхліб», ТОВ «київський пекарний дім», ТОВ «хлiб токмака».


Як працюють мережі? 


Компанії об’єднуються на добровільних засадах та узгоджують спільну мету, виходячи з потенціалу скорочення викидів CO2 кожного підприємства. Вони обмінюються знаннями щодо енергоефективних заходів та організовують спільну роботу за допомогою команди мережі, яка складається з модератора та інженера-консультанта. Ці спеціалісти допомагають компаніям визначити та впровадити кроки, необхідні для здійснення енергоефективних заходів та досягнення їх спільної мети. 

Етапи формування LEEN 

 

Перша мережа в Україні та її результати 


MЕП-Львів об’єднала 11 підприємств у листопаді 2018 року під супроводом Львівської торгово-промислової палатиНа всіх підприємствах, що увійшли до мережі, було проведено енергоаудити, за результатами яких визначено 95 заходів з енергоефективності із загальним потенціалом економії у 20 000 МВт·г і 6 500 т CO2 на рік. Виходячи з цього прогнозу компанії домовились про спільну мету скорочення –  6,330 МВт год та 4,270 т CO2 до кінця 2020 року 

Станом на травень 2020 року компанії-учасниці МЕП-Львів спільно впровадили близько 20 заходів, які заощаджують 9 700 МВт-год та 3 300 т CO2 на рік. 

Отже, вже на середині шляху ціль з енергоефективності була перевиконана на 50%, а ціль зі скорочення викидів СО2  досягнута на 2/3. Наразі проводяться ще 25 заходів. Як тільки вони будуть впроваджені, мережа заощадить 17 300 МВт · год та 5200 т CO2 на рік. 

Ще одне досягнення мережі: компанії розробили ідеї щодо покращення енергоефективності та визначили 15 нових заходів. Завдяки цьому загальний потенціал заощадження зріс на понад 30%. 

Чи вигідно підприємствам об'єднуватися у LEEN?  


На прикладі Львівської LEEN зрозуміло, що в результаті впроваджених заходів мережа економить майже 21 млн грн щорічно. Для багатьох заходів внутрішня норма прибутку становить понад 100%, а термін окупності зазвичай рахується місяцями або навіть тижнями. Це означає, що впровадження заходів з енергоефективності вигідне для компаній.  

Загалом, LEEN – це корисний інструмент для підвищення енергоефективності в українській промисловості. Перші результати пілотних мереж демонструють, що приватний сектор відкритий до співпраці та готовий взяти на себе добровільні зобов'язання щодо зменшення викидів СО2. Якщо запровадити широкомасштабні механізми, LEEN може суттєво сприяти виконанню міжнародних кліматичних зобов'язань України, оскільки промисловий сектор – це понад 30% енергоспоживання країни.