Моделі взаємовідносин між постачальниками та споживачами енергії

Закон «Про житлово-комунальні послуги» визначає чотири моделі взаємовідносин споживачів з постачальниками тепла і одну модель з постачальниками газу і електроенергії.

Ефективне та зрозуміле функціонування енергоринків, в тому числі впровадження заходів з енергоефективності, потребує встановленої чіткої моделі взаємовідносин між постачальниками та споживачами енергії.

Прийнятий в листопаді 2017 року Закон України «Про житлово-комунальні послуги» запропонував 4 моделі взаємовідносин споживачів з постачальниками тепла і єдину модель з постачальниками газу і електроенергії. Модель взаємовідносин з постачальником тепла має бути обрана співвласниками до 1 травня 2019 року. Від вибору моделі залежить відповідальність за обслуговування внутрішньо-будинкових систем та за розподіл спожитих послуг між мешканцями будинку.

Про житлово-комунальні послуги

Джерело: ЗУ «Про ЖКП», ЗУ «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання»

Важливою складовою для прозорих відносин на ринках є чітке та зрозуміле формування рахунків за спожиті послуги. Відповідно до Директиви 27/2012/ЄС кінцеві споживачі повинні отримувати точну та регулярну інформацію про формування рахунків на підставі фактичного споживання та мати безкоштовний доступ до неї.

Питання прозорого та зрозумілого формування рахунків в Україні повинно бути вирішено виконанням ЗУ «Про комерційний облік». Закон вимагає від надавачів послуг безкоштовного щомісячного формування рахунків для споживачів та надання їм додаткової інформації щонайменше раз на півроку про:

  • Енергоспоживання за розрахунковий період на підставі показань лічильників, розрахунків або середніх показників споживання;
  • Поточні ціни та тарифи на комунальні послуги;
  • Середній обсяг споживання та середня сума рахунку для інших кінцевих споживачів тієї ж категорії;
  • Рекомендації стосовно заходів з енергоефективності та існуючих програм підтримки енергоефективності.

Також рекомендується запроваджувати перехід до онлайн оплати комунальних послуг, наприклад через зобов’язання постачальників щодо створення «онлайн кабінетів» споживачів із такою можливістю. Це дозволить знизити вартість проведення розрахунків та забезпечити оперативний обмін інформацією між сторонами.

Необхідні дії для забезпечення ефективних взаємовідносин (в тому числі щодо формування рахунків за послуги)

Відповідальні
Прийняття підзаконних нормативно-правових актів для забезпечення функціонування ЗУ «Про комерційний обліку теплової енергії та водопостачання» (всього 16 НПА) та ЗУ «Про ЖКП» (всього 34 НПА) КМУ, Мінрегіон
Сприяння розробки та використання систем онлайн оплати за спожиту енергію  НКРЕКП, КМУ, Мінрегіон, ОМС
Встановлення на законодавчому рівні зобов’язань щодо забезпечення переходу на електронну систему надання показників лічильників, виставлення рахунків та оплати НКРЕКП, Мінрегіон

0

Автор публікації

Офлайн 6 місяців

Moderator

Avatar 1
Коментарі: 0Публікації: 183Реєстрація: 22-03-2019